Skoči do osrednje vsebine

V prvem polletju letos več kot 25.000 vlog za zaposlitev tujcev

Kljub zapletenim postopkom zaposlovanja tujcev in močno povečanemu obsegu dela na Zavodu rešujemo prispele vloge delodajalcev v okviru zakonskih rokov.

Zaradi čedalje večjih neskladij na trgu dela med ponudbo delovne sile in povpraševanjem delodajalcev smo pri Zavodu že v letu 2021 zaznali izjemno velik porast vlog na področju zaposlovanja tujcev. Podobni trendi so se nadaljevali tudi v letu 2022 in v prvem polletju 2023. V  letu 2015, ko je bila sprejeta zakonodaja s področja dela in zaposlovanja tujcev, ki je  uveljavila enoten postopek zaposlovanja, je Zavod prejel 19.117 vlog za tujce, v letu 2022 pa že več kot 54.000, kar je skoraj 300 -% povečanje obsega.

Enotna dovoljenja za prebivanje in delo izdajajo upravne enote, ki jih nato pošljejo Zavodu, da poda soglasje k tem zahtevam. Na Zavodu vodimo tudi postopke izdaje delovnih dovoljenj na podlagi Sporazuma o zaposlovanju državljanov BiH in državljanov Srbije v Sloveniji, ki se štejejo kot soglasja k enotnemu dovoljenju, in postopke delovnih dovoljenj za sezonska dela do 90 dni, za katera pa ni potrebno pridobiti enotnega dovoljenja.

V letu 2022 smo skupaj prejeli 54.262 vlog za delovna dovoljenja in zahtev za soglasja k enotnemu dovoljenju, v prvem polletju letos pa 25.247 vlog.

V letu 2022 smo na Zavodu izdali 21.775 delovnih dovoljenj in 26.606 soglasij za enotno dovoljenje, skupaj je torej bilo kar 48.441 pozitivnih odločitev, v  prvem polletju letos pa je bilo 22.167 pozitivnih odločitev.

 

Največ delovnih dovoljenj in soglasij je bilo izdanih za poklic zidarja

Največ tujcev je zaposlenih v dejavnostih, za katere je izdanih največ soglasij in delovnih dovoljenj. To pomeni, da gre večinoma za delovna mesta na terenu in pod težjimi delovnimi pogoji, za katera je težje najti kandidate med domačimi iskalci zaposlitve, in sicer v: 

  • gradbeništvu (zidarji, tesarji, pomožni gradbeni delavci),  
  • prevozništvu (predvsem mednarodni transport),
  • predelovalni industriji (varilci, ključavničarji, strugarji, elektromehaniki),
  • gostinstvu, kmetijstvu.

Največ delovnih dovoljenj in soglasij je bilo izdanih za poklic zidarja (4.758 oz. 21,5 % vseh), sledijo pa vozniki težkih tovornjakov in vlačilcev, delavci za preprosta dela pri visokih gradnjah, varilci in elektroinštalaterji.

Na Zavodu smo v letu 2022 pričeli tudi intenzivno spremljati izpolnjevanje pogojev po izdanem delovnem dovoljenju in soglasju za enotno dovoljenje ter v letu 2022 skupaj izdali tudi 7.737 umikov soglasij in razveljavitev delovnih dovoljenj, kar je dobrih 60 % več kot v letu 2021, v prvi polovici leta 2023 pa že 5.097 razveljavitev in umikov.

 

Rešujejo se lahko le popolne vloge in ko dokumentacija pride do Zavoda

Kljub velikemu obsegu vlog so povprečni časi reševanja vlog pri Zavodu še vedno v zakonskih okvirih: povprečni čas odločanja pri Zavodu za vsa soglasja in delovna dovoljenja znaša 19 dni.

Pri tem je nujno treba upoštevati, da vloge lahko rešujemo šele, ko so popolne in ko dokumentacija pride do Zavoda iz upravnih enot ter da so postopki odvisni tudi od potrditve kandidatov pri tujem nosilcu izvajanja sporazuma, kar včasih podaljša trajanje celotnega postopka zaposlovanja.

Postopki izdaje enotnih dovoljenj za prebivanje in delo tujcev so namreč dokaj zapleteni, saj v postopku sodelujejo:

  • upravne enote, ki izdajajo enotna dovoljenja,
  • zavod za zaposlovanje, ki izda soglasje k enotnemu dovoljenju, in
  • diplomatsko-konzularna predstavništva Slovenije v tujini, ki vročajo dovoljenje tujcu.

Na Zavodu opažamo, da so največje težave, ki lahko tudi bistveno podaljšajo postopek zaposlitve tujca, predvsem zaradi: 

  • nepoznavanja postopkov s strani vlagateljev, to pomeni neustrezna izbira pravega soglasja oziroma delovnega dovoljenja, saj so pogoji za posamezne vrste soglasij razlikujejo;
  • neustrezne oziroma pomanjkljive dokumentacije vlog, kar zahteva dopolnjevanje in dodatno pojasnjevanje, to pa lahko precej podaljša celotno trajanje postopkov; 
  • nezmožnosti neposrednega komuniciranja z uporabniki, saj uradni postopek praviloma poteka preko enotne vstopne točke (upravne enote); 
  • velikega obseg vlog na nekaterih upravnih enotah;  
  • ugotavljanja in dokazovanja dejanskih zaposlitvenih potreb delodajalcev z namenom, da se postopki pridobivanja enotnih dovoljenj ne bi zlorabljali za druge namene, predvsem za nezakonito posredovanje delavcev.

Ker si želimo, da bi delodajalci imeli manj težav pri postopkih pridobivanja tuje delovne sile in bi bili bolje seznanjeni s celotnim postopkom zaposlovanja tujcev, smo v prvem polletju letos organizirali po vsej Sloveniji že 10 posvetov za delodajalce in organe, ki sodelujejo v postopkih urejanja dela tujcev (upravne enote, nadzorstvene organe, ZZZS, AJPES). Prav tako krepimo delovanje Info točke za tujce, v okviru katere si želimo podajati čim bolj celovite informacije za iskalce zaposlitve in delodajalce na enem mestu. Zelo aktivni smo tudi na dogodkih v tujini, na katerih predstavljamo življenje in zaposlovanje v Sloveniji ter tako s podajanjem relevantnih informacij ter osveščanjem o pravicah delavcev migrantov nudimo iskalcem zaposlitve potrebno podporo in zaščito.

Za slepe in slabovidne(CTRL+F2)
barva kontrasta
velikost besedila
označitev vsebine
povečava

Hvala za vaš odziv.

Ste našli informacije, ki ste jih iskali? DA NE